EFEKTYVUS MOKESČIŲ PLANAVIMAS 2012: GALIMYBĖS IR TENDENCIJOS EUROPOJE

2012 m. gegužės 17 d. Vilniuje vyko dienraščio „Verslo žinių“ organizuojama mokesčių konferencija „Efektyvus mokesčių planavimas 2012: galimybės ir tendencijos Europoje“, kurioje pranešimą skaitė advokatų kontoros advokatas Arūnas Šidlauskas ir kurio tema buvo susijusi su Lietuvos mokestine sistema mokesčių planavimo kontekste.

Pranešime advokatas Arūnas Šidlauskas pažymėjo, kad Lietuvai trūksta kompleksinio ir sisteminio požiūrio, kur Lietuva turėtų būti ir kokiu keliu turėtų eiti, t.y. ar Lietuva orientuojasi į didelį mastą: didelės apimties gamybą, industrializaciją ar į aukštos pridėtinės vertės produktų kūrimą, sudarant palankias sąlygas ir koncentruojant mokesčių lengvatas taip, kad būtų palanku steigtis holdingo bendrovėms, moksliniams tyrimo ir intelektinės nuosavybės centrams, čia važiuotų ir dirbtų aukštos kvalifikacijos darbuotojai. Kodėl JAV pinigai juda per Nyderlandus, rusų – per Kiprą, lėktuvai į Aziją skrenda per Helsinkį ir pan. Lietuva turi atskiras lengvatas, kurioms trūksta aiškios krypties, reikia platesnio dvigubo apmokestinimo išvengimo sutarčių tinklo (pavyzdžiui, Lietuva turi 43 sutartis, kaip tuo tarpu Nyderlandai – gerokai virš 100) ir trūksta mokesčių stabilumo: kiekvieni kalendoriniai metai ir derinamas biudžetas įneša tam tikro neapibrėžtumo verslui mokesčių srityje. Todėl jau pasigirsta siūlymų, kad mokesčių strategiją reikėtų pakelti iki konstitucinio įstatymo lygio, kad eiliniai Seimo nariai negalėtų laisva ranka siūlyti ar keisti mokesčių įstatymus. Dviguba mokesčių administravimo sistema (Sodra ir VMI) taip pat neprisideda prie mokesčių administravimo efektyvumo.